Wat is clickbait?

We gaan graag in tegen clickbait. Maar wat is clickbait nu eigenlijk?

De Wikipedia-definitie

Wikipedia omschrijft clickbait als volgt:

Het gebruik van een misleidende, sensationele titel van een artikel, video, e.d., in een poging om de lezer tot een "klik" te verleiden en zo meer inkomsten uit internetreclame te genereren.

Wikipedia

 

Iedereen die de laatste maanden en jaren populaire nieuwssites volgt via Facebook en Twitter kent het fenomeen uiteraard al langer dan vandaag. Maar waarom zijn er zoveel websites die hierop terugvallen?

Alles heeft een reden

De grootste reden om clickbait titels te gebruiken is ook al terug te vinden in de definitie van Wikipedia: geld. Een website onderhouden kost geld. Daar tegenover staat dat de wereld van online advertenties lang niet meer zo winstgevend is als pakweg tien jaar geleden.

Een kleine berekening:

  • Een websites met klassieke reclamebanners krijgt ongeveer 30 cent per 1000 bezoekers op de website;
  • Facebook toont berichten slechts aan een beperkt percentage van de fans van een pagina, optimistisch geschat 50%;
  • Van deze 50%, leest slechts 15% het gedeelde artikel daadwerkelijk;
  • Voor deze berekening gaan we uit van een middelgrote pagina met 50 000 volgers (wij zitten ondertussen aan 7300 volgers);
  • Een klein nieuwsbericht kost al snel een half uur om te schrijven en online te plaatsen.

 

Snel geteld komt dit neer op 1,13 euro per bericht, er vanuit gaande dat geen enkele bezoeker een vorm van ad-blocking gebruikt.

Dus kleine websites hebben geen andere keuze?

Uiteraard is het onrealistisch om te zeggen dat een uurloon van 2,36 euro genoeg is om een website draaiende te houden. De gemakkelijkste oplossing is dan ook om te kiezen voor kwalitatief minderwaardig nieuws, dat snel geschreven kan worden. Of te kiezen voor titels die ervoor zorgen dat meer mensen de stap zetten om toch te klikken op een nieuwtje dat hun waarschijnlijk niet interesseert.

 

Er zijn gelukkig enkele partnerprogramma's die voordeliger zijn. Partners zoals Bol.com, Voetbalshop.be en Unibet keren namelijk een aantrekkelijke percentage uit van verkopen die afkomstig zijn van zogenaamde 'referral links'. Je steunt dus je favoriete websites enorm als je voor je aankopen bij Bol even passeert via een link van deze website en dan worden de medewerkers niet meteen gedwongen om terug te grijpen naar de trucjes van de clickbait.

Is alle clickbait slecht?

Prikkelende titels worden echter in alle vormen van de journalistiek gebruikt en hoeven dus niet noodzakelijk slecht te zijn. Als er achter een mysterieuze titel een waardevol artikel schuilgaat, dan zal er niemand teleurgesteld zijn na het lezen van de bijbehorende tekst.

 

Jammer genoeg drijven sommige websites deze tactiek wel erg ver, zeker als ze hun website dan ook nog eens vol plaatsen met traditionele reclame en dan ook nog eens links verstoppen naar hun partners in de teksten van hun artikels.

Waar ligt de grens?

Voor ons ligt de grens bij eerlijkheid. Al meermaals zagen we berichten online die in de commentaarsectie voor veel ophef zorgden. Diezelfde dag nog postte de desbetreffende pagina een bericht met compleet de tegenovergestelde boodschap om opnieuw reactie en clicks te verzamelen. Welk bericht was dan uiteindelijk waar? Dat maakt op dat moment niet meer uit, want de reacties en clicks zijn op dat moment al verzameld.

Wat kun je er tegen doen?

In ware clickbait stijl gaan we deze vraag niet beantwoorden in dit artikel. Hou de pagina van de anti-clickbait dag de komende dagen in de gaten voor alle tips om clickbait te vermijden en bestrijden! En vergeet zeker niet ons event te delen met al je vrienden die het clickbaitfenomeen ook beu zijn!

Steun ons

Help ons overleven en overweeg ons te steunen met een kleine bijdrage via Patreon.

Steun ons via Patron!

Wil je ons steunen en ondertussen profiteren van de beste prijzen online? Doe dan al je aankopen via de onderstaande links naar onze partners:

Bol.com
Voetbalshop.be

Geschreven door somfortiwan op vr, 26/01/2018 - 14:00