Gegevensbeheer en cookies

Privacy en bescherming van je data op het internet zijn extreem belangrijk. Als beheerders van een contentwebsite is het echter belangrijk om te weten welke artikels er gelezen worden, en dus zijn we van mening dat het enorm belangrijk is om de beschikbare tools te gebruiken om onze website actueel en interessant te houden.

Om transparant te zijn met onze lezers (en omdat het verplicht is volgens de wetgeving), willen we in deze post, in begrijpelijke taal aangeven welke tools we gebruiken en wat we doen met jullie data.

Essentiële cookies

Omdat we gebruikmaken van een bestaand framework om onze website te beheren (Drupal), zijn er enkele cookies verplicht om de werking van de website te garanderen. Dit is in onze ogen geen gevoelige informatie en deze wordt binnen jullie browser als een cookie opgeslagen.

Het gaat hier om de volgende data:

  • Heb je de cookie banner al geaccepteerd. Als we deze cookie niet zouden zetten, zou de banner altijd blijven verschijnen.
  • Heeft je browser Javascript. Zonder Javascript functioneert de website niet naar behoren op alle schermresoluties. Als een gebruiker toch verkiest geen Javascript te gebruiken, helpt deze cookie ons de site toch draaiende te houden, zonder elke keer de toestemming te vragen om toch Javascript te gebruiken
  • Taal van de gebruiker. Deze cookie wordt standaard gezet door het CMS, maar heeft geen impact omdat de site (voorlopig) alleen maar in het Nederlands beschikbaar is.

Niet essentiële cookies

En toch duiken er een hele hoop andere cookies op in jullie browser, hoe komt dat? We maken binnen de website gebruik van Google Analytics (GA) om het gebruik van onze website te monitoren. Dit stelt ons in staat te weten welke artikels veel gelezen worden en welke we beter niet meer zouden schrijven. Het is ontzettend moeilijk om zelf een vergelijkbaar systeem te bouwen en dus kiezen we er voor om dit via GA af te handelen.

Maar welke impact heeft dit op jullie? Google houdt op een geanonimiseerde manier bij welke gebruikers op onze sites komen. Door dit over verschillende websites te doen, bouwt Google van jou een profiel op, op basis van je interesses en internet gedrag. Als je geen Google-account hebt, kan Google dit enkel op basis van je surfgedrag of surflocatie (IP adres). Als je een Google-account hebt, en je bent ingelogd in dezelfde browser als waarmee je onze site bezoekt, dan kan Google dit gedrag aan jouw profiel koppelen. Let wel, op geen enkel moment maakt Google bekend welke exacte profielen onze site bezoeken.

Hetzelfde verhaal gaat min of meer op voor andere tools die wij gebruiken, zoals Add This (om gemakkelijk berichtjes te kunnen delen via social media) en PayPal.

Tot slot maken we op het moment van schrijven ook gebruik van Google Ads, het reclameplatform van Google. Ook hierdoor kan Google weer wat meer data verzamelen, waar wij dan een kleine portie van kunnen inkijken, zoals het aantal keer dat een advertentie bekeken is en hoeveel clicks deze hebben opgeleverd. Wat je na het aanklikken van een advertentie doet, daar hebben we echter geen weet van.

Bij het gebruik van referral links (onze links naar Bol.com en Voetbalshop bijvoorbeeld) ligt dit anders. Bij deze links krijgen wij een percentage van jullie aankoopbedrag als beloning. In de rapportering van deze statistieken, kunnen wij bij elke aankoop zien wat er gekocht werd. Wij hebben echter geen toegang tot jullie naam, adres of andere persoonlijke data.

Waarom is dit niet optioneel?

Op dit moment ligt het technisch zeer moeilijk om slechts selectief cookies toe te laten op onze website. We werken wel hard aan een systeem dat bezoekers de keuze geeft om cookies al dan niet te accepteren.Omdat wij echter vinden dat zelfs de niet-essentiële cookies belangrijk zijn voor onze site, zal dit een systeem zijn dat de website onbeschikbaar maakt voor mensen die geen cookies van Google of andere tools willen accepteren.

Hetzelfde geldt voor het gebruik van reclamebanners. Ook al levert dit ons amper iets op, het alternatief is dat we deze website gratis in de lucht houden, wat ons elke maand toch aanzienlijk veel geld kost. 

De Facebook-pagina en Messenger-bot

Facebook is sinds het CA-schandaal de grote duivel binnen het landschap van dataverzameling. Als contentwebsite is deze data echter een schat om nieuwe volgers te vinden en we zouden zonder Facebook dan ook nooit zoveel volgers hebben als nu het geval is. Van welke data maken wij dan actief gebruik?

Regelmatig kopen wij reclamebanners aan die we richten op fans van andere Facebook-groepen met een vergelijkbare doelgroep. Om te weten welke banners het meeste impact hebben, kijken we regelmatig hoe de verdeling is binnen onze huidige volgers. Ook hier maken we gebruik van brede selectiecriteria, zoals geslacht, woonplaats, taal en leeftijd, niet van zeer persoonlijke data zoals je naam of adres.

Voor onze Messenger bot maken we gebruik van Chatfuel, een dienst die automatisch berichten stuurt naar mensen die zich inschrijven op onze nieuwslijst. Deze dienst koppelt de status van ingeschrevenen aan hun Facebook-id en verstuurt op die manier automatisch de berichten. Het is voor ons mogelijk om te kijken wie in deze lijst zit, maar dit hebben we tot op heden nooit gedaan. Voor ons is het vooral belangrijk om te weten of deze pushberichten wel degelijk gelezen worden.

Databeheer

Het Op De Bal-team is zeer klein, en van de weinige mensen die er aan meewerken, is er slechts 1 persoon die toegang heeft tot de analytics en reclame data van onze site. Nog nooit in de verleden hebben wij onze data gedeeld met mensen buiten ons team en nooit zullen wij onze data verkopen aan een derde partij. Wat andere partijen, zoals Google en Facebook met jullie data doet, hebben we in de vorige paragrafen al zo duidelijk mogelijk proberen uitleggen en we hopen dan ook op jullie begrip.

Als je toch nog vragen hebt over welke data we precies van je hebben, aarzel dan niet om ons te contacteren via onze Messenger chat of ons contact formulier. Wij willen zoals steeds transparant zijn over onze werking.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Steun ons

Help ons overleven en overweeg ons te steunen met een kleine bijdrage via Patreon.

Steun ons via Patron!

Wil je ons steunen en ondertussen profiteren van de beste prijzen online? Doe dan al je aankopen via de onderstaande links naar onze partners:

Bol.com
Voetbalshop.be

Geschreven door somfortiwan op ma, 11/06/2018 - 22:40