Waarom een nieuwe website?

Het internet is anno 2016 onmetelijk groot geworden. Een nieuwe site starten lijkt dan ook niet meteen de slimste zet. Waarom ik de stap toch heb gezet, lees je hier.

Frustratie

Er zijn slechts 24 uren in een dag. Naast een dagdagelijkse job, probeer ik mijn sociaal leven te onderhouden, bij te springen in het huishuiden, mijn hond in leven te houden, mijzelf in leven te houden en, als er eens even een kwartiertje tijd overblijft op het einde van de dag, te ontspannen. Ik kan me de dag niet meer inbeelden waarop ik laatst een krant heb opengeslagen, laat staan dat ik de laatste maanden actief naar een nieuwsuitzending gekeken heb. De enige reden waarom ik nog niet compleet wereldvreemd geworden ben, zijn de sociale media.

Ik kan me de dag niet meer inbeelden waarop ik laatst een krant heb opengeslagen, laat staan dat ik de laatste maanden actief naar een nieuwsuitzending gekeken heb.

Facebook en Twitter draaien bij mij al lang niet meer uitsluitend om contact te behouden met verre vrienden. Mijn Facebook-wall werd mijn nieuwsfeed en de commentaarsectie werd mijn manier om andere meningen te verkennen. De laatste maanden begon deze manier van actualiteit echter helemaal te verwateren. De ene na de andere website dook op met maar één doel: clicks vergaren om reclame-inkomsten op te strijken. Het toppunt (of dieptepunt) was het afgelopen EK en de gelijktijdige transferperiode.

Misleidende titel

Marvin Ogunjimi werd vernoemd als Rode Duivel om het artikel toch interessant te laten lijken.

Het ene na het andere gerucht werd afgedaan als waarheid, titels van artikels werden bewust vaag gehouden, liefst nog met een knipoog naar een Rode Duivel. Titels en bijbehorende afbeeldingen verwezen zelfs regelmatig naar spelers die helemaal niet ter sprake kwamen, enkel en alleen om die enkele teleurgestelde click te vangen. En deze sfeer zette zich voort in de commentaarvakken. De aangename cafépraat ging verloren en maakte plaats voor frustratie en boze comments. Althans, tot deze mooi verwijderd werden en er alleen een virtuele stilte te voelen was.

Inhoud

Niet alleen de aanpak van bepaalde websites is een bron van irritatie, ook de inhoud van heel wat artikels laat te wensen over. Artikels die de uitslag voorspellen op basis van statistieken van gokkantoren moeten hier zowat het dieptepunt van zijn. Om nog maar te zwijgen over de 'reportages' die enkel bestaan uit collecties van Instagram-foto's van de geliefden van voetbalsterren.

Een goeie sportblog is er in mijn ogen op dit moment niet in Belgiē. De kwaliteit van columns of analyses van bijvoorbeeld Sporza verschillen wekelijks van kwaliteit afhankelijk van het slachtoffer dat op maandag (verplicht) van dienst was. Ook dappere pogingen zoals 'het vel van de beer' zijn jammer genoeg recent even snel gestorven als ze zijn opgedoken.

Objectiviteit

Voetbal is passie, voetbal is emotie en het internet is een plek geworden waar iedereen passioneel zijn emotionele mening kan schreeuwen. Maar wat maakt een artikel de moeite waard voor een breed publiek? Objectiviteit? Of toch eerder sensatie? De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden. Uiteraard zal een prikkelende titel meer bezoekers naar je site lokken, maar als deze consistent na enkele seconden afdruipen, dan zal zich dit vroeg of laat tegen jou keren. Uiteraard is er ruimte voor fans die de kleuren van hun team verdedigen, maar mijn doel is wel om negatieve uitlatingen tegen rivaliserende teams of rechtstreeks tegen andere personen te verbannen.

(Bijna) goede voorbeeld

Is er dan geen enkele goede voetbalwebsite ter wereld? Neen, helemaal niet! Kwalitatief ben ik zeer te spreken over de Sporza-website. Maar waarom raad ik dan niet iedereen aan om elke minuut van de dag de site van Sporza te refreshen op zoek naar het laatste nieuws? Juist ja, omdat je bij Sporza actief de website elke minuut de site moet in de gaten houden om up-to-date te blijven. Of je kunt natuurlijk ook de Sporza-app installeren en elke 5 minuten een notificatie ontvangen van een nieuwtje dat je slechts in 10% van alle gevallen echt interesseert.

Of je kunt natuurlijk ook de Sporza-app installeren en elke 5 minuten een notificatie ontvangen van een nieuwtje dat je slechts in 10% van alle gevallen echt interesseert.

Ik waardeer de constante inspanning die zowel de redactie als het IT-team van Sporza dagelijks in de website steken, maar toch voldoet de site net niet aan mijn behoeften. Nieuws-artikels duiken nog steeds niet op in mijn Google Now-feed en ook op Facebook beperkt Sporza zich tot het delen van een tiental berichten per dag. Verdeel dat over 3 of 4 populaire sporten en je weet dat niet al het belangrijke voetbalnieuws je op deze manier zal bereiken. Er zijn enkele goede initiatieven geweest, zoals een poging om Snapchat te veroveren. Nu de grote sportevenementen achter de rug zijn, lijkt deze marketingstunt echter een stille dood gestorven te zijn. 

Kosten

Is deze eerste blogpost de start van mijn kruistocht tegen giganten zoals Sporza? Uiteraard niet, want ik heb zowel de tijd als het kapitaal niet om die strijd te winnen. En zelfs als ik dit zou hebben, is dit niet mijn doel. Ik wil proberen een gat te vullen in een markt waar ik zelf om geef. Als professioneel webontwikkelaar heb ik hierbij het voordeel dat ik dagelijks bezig ben met het opvolgen en uitwerken van de nieuwste trends op het web. Voorlopig kost deze site mij dus (bijna) niets, want al het technische werk kan ik volledig zelf doen. Tegelijk kan ik deze site misbruiken als platform voor nieuwe experimenten.

Ik zou de groei van de site exponentieel kunnen versnellen door honderden euro's te spenderen aan Facebook-reclame, maar dit wil ik in deze fase beperken tot een minimum. Voorlopig word ik dus het meest geholpen door mensen die mijn artikels via sociale media delen, de Facebook-pagina of artikels liken of gewone goede mond-tot-mond reclame totdat zowel de site technisch als op het vlak van inhoud op punt staat.

Steun ons

Help ons overleven en overweeg ons te steunen met een kleine bijdrage via Patreon.

Steun ons via Patron!

Wil je ons steunen en ondertussen profiteren van de beste prijzen online? Doe dan al je aankopen via de onderstaande links naar onze partners:

Bol.com
Voetbalshop.be

Geschreven door somfortiwan op do, 13/10/2016 - 16:30